divendres, 28 de maig del 2010

MÉS MARCA PENEDÈS


Benvolguts lectors,

Hem trobat a la xarxa un article en defensa de la Marca Turística Penedès escrit per un tal Josep Guillén, llicenciat en Ciències Polítiques, que ens ha semblat interessant penjar al nostre blog. En aquest escrit es donen, en essència, els arguments pels quals nosaltres defensem i impulsem aquesta proposta. El redactor es centra més en el Baix Penedès, però obviament els seus arguments són extrapolables a l’Alt Penedès.

Aquests últims dies s’està parlant de turisme, al Penedès. Concretament a l’Alt Penedès i el Garraf, comarques afectades pel canvi de nom de la marca turística que estableix la Diputació de Barcelona: de “Costes del Garraf” passarà a dir-se “Costes de Barcelona”, amb una submarca “Mar, Modernisme i Penedès”. A primera vista, el canvi de “Garraf” per “Barcelona” mostra el centralisme de la capital metropolitana i la influència que aquesta té sobre el Penedès. Les reclamacions de bona part de les forces polítiques del territori han estat que el Penedès ha de tenir una marca turística pròpia, i diferenciada de qualsevol altra. L’acord pres per la gran Diputació i diversos estaments públics és continuista amb les marques turístiques ja imposades pel franquisme i el saturat model de “sol i platja”. El territori Penedès reclama un canvi de rumb en les polítiques turístiques, apostant per l’enoturisme –potenciar la cultura del vi i el cava-, el senderisme, excursionisme, turisme gastronòmic i cultural –promoció de les festes populars, museus musicals, etc-, i per això seria desitjable la creació d’una marca turística de la Generalitat formada de la unificació de les comarques de la reclamada Vegueria Penedès.

El turisme és un sector clau en el desenvolupament econòmic local, és a dir, permet reactivar els recursos, valors i elements endògens d’un territori per treure’n un benefici econòmic, que reportin benestar i progrés a una comarca o municipi. Una tendència del turisme europeu està sent la seva localització o municipalització, és a dir, zones molt localitzades amb un alt interès turístic que estan emergint degut a la cohesió d’elements com: oferta de productes turístics diferenciats i de qualitat i capacitat de difusió i propaganda -a través de touroperadors-. Exemples d’això serien el Cinque Terre, a la Liguria italiana, en què cinc municipis s’han unit per oferir un producte turístic com és el vi i el paisatge en terrasses a tocar dels penya-segats; o bé casos més propers com el d’Ulldecona, que està apostant fort pel sector turístic, relacionat amb l’oli i el vi. És evident que per tal que un model turístic prosperi, ha d’haver-hi un interès del propi territori a fer-se veure, a voler exportar els seus propis atributs, i, en definitiva, a voler rebre gent de fora.

Anant al Baix Penedès, el que em toca d'aprop, des de sempre hem estat inclosos a la marca turística Costa Daurada -la que imposa la província-, i és evident que el turisme que s’ha promocionat fins ara és el costaner. Potser ha arribat el moment de començar a pensar en un nou model turístic baixpenedesenc, aquell que tingui en compte els pobles de l’interior, i que ofereixi productes que ens diferenciïn d’altres zones. A banda del ja consolidat parc aquàtic d’Albinyana -Aqualeon Safari-, últimament s’han fet tímides campanyes des del Consell Comarcal per promocionar el sector turístic a l'interior –un CD promocional i una guia d’excursions per la comarca-, el problema és la manca de continuïtat d’aquestes polítiques degut a la temporalitat dels projectes i dels governs.

Per això seria un gran avenç la redacció consensuada d’un Pla Turístic per la comarca, que aglutini en primer lloc els agents econòmics i socials del sector, així com les forces polítiques de la comarca. Evidentment, caldria captar l’atenció d’empreses tals com hotels i establiments de restauració, cellers i elaboradors de vi, cava i oli, i un llarg etcètera; potser així s’aconseguiria organitzar els elements necessaris per captar un públic interessat en conèixer els atributs que ens defineixen com a comarca, i que encara no hem explotat.

Una proposta que llanço, que ajudaria a engegar aquest projecte intermunicipal, i fer del Baix Penedès una de les comarques emergents del turisme a Catalunya, seria la creació d’un Centre BTT al Baix Penedès –que es financen en bona part per Turisme de la Generalitat-. Constaria de senyalitzar i promocionar rutes ciclistes ja existents, les que passen pels camins de la plana i les de la serralada del Montmell, i per això caldria la col·laboració del Consell Comarcal.

9 comentaris:

  1. Aquest recull de propostes son un bon exemple del que caldria per fer gran Mediona, dinamitzar-la, i donar-li un nou impuls economic.

    Si!.Segurament l'alcalde va votar segons la veu de l'amo, que vol convertir el penedes en area metropolitana de barcelona, sense tenir en compte les idiosincracies propies de les nostres comarques...pro tambe vull afegir que mentres el PSC de vilafranca va votar a favor d'una mocio a l'adhesio de la MARCA TURISME PENEDES, el nostre alcalde va voler votar en contra...QUIN CONTRASENTIT!.

    ResponElimina
  2. El k esta clar, k ell, en les dues legislatures k ha tingut no ha preparat Mediona per al que tothom veiem avenir.... i pel k sembla vol seguir deixant-nos en la miseria, kualsevol amb dos dits de front recolsaria akesta proposta.

    Gemma

    ResponElimina
  3. Que tiene que ver Mediona con el Montmell?...Señores nacionalistas de CIU, preucupense del municipio y no de fantasias.

    ResponElimina
  4. Fantasia el que ? usted es de los que bebe rioja oi ?

    ResponElimina
  5. Resposta al anònim de dalt, 17:06 MARCA PENEDES és tot el Penedès ho diu el nom i no només Mediona.
    Et poso un enllaç perquè em creguis. http://desdebarcelona.lacoctelera.net/post/2008/10/13/serra-del-montmell-baix-penedes

    Ser nacionalista, le hace daño o no le gusta tiene que ser prural,NO:

    ResponElimina
  6. Prural?, será plural!.Y si, soy plural no como usted que incluso quiere separar su propia NAZI-ON fragmentandola!.

    Yo estoy con Servand Casas.

    TRABAJADORES DEL MUNDO; UNIROS!.

    Esto, si! es Socialismo!.

    UNIDAD SOCIALISTA ESPAÑOLA!.
    CATALUÑA ES ESPAÑA!.

    ResponElimina
  7. TRABAJADORES DEL MUNDO; UNIROS!.

    Karl Marx

    ResponElimina
  8. Hi ha ha cada pillat al mon......mes val no respondre...

    ResponElimina
  9. Jajaja .... seguro que es de coña , por que servand pertenecera al partido socialista pero no creo que sea un partido muy socialista ..... Ahhh claro que como la han liado parda ellos es por eso hasta ahora no hay huelgas ni vagas generales ni nada por el estilo ....

    ResponElimina